Бизнис династиите кои имаа корист од нацистите

Во својата нова книга „Нацистички милијардери“, Дејвид де Јонг ја истражува проклетата историја на компаниите кои одбиле да ја испитаат нивната матна историја со Хитлер.

Соборени колонијални и конфедерациски статуи. Ограбени предмети. Избришани семејни имиња како Саклер од зградите. Во тек е глобално пресметување со минатите злосторства на големите сили. Но, дали има еклатантен пропуст?

Новата книга „Нацистичките милијардери“ истражува како најбогатите бизнис династии во Германија направиле богатство помагајќи и поттикнувајќи го Третиот рајх на Адолф Хитлер. Дел од истражувањето е и тоа како осум децении подоцна, тие сè уште бегаат од било каква истрага, а нацијата која направила толку многу за да се соочи со своето катастрофално минато сè уште страда од многу слепа точка.

„Она што ме импресионираше е дека ова е земја која е толку запознаена со својата историја на многу начини, но навидум економски најмоќните актери не се занимаваат со тоа“, вели авторот Дејвид де Јонг, 35-годишен Холанѓанец. „Тоа беше причината зошто ја напишав книгата. Тоа е аргумент во корист на историската транспарентност“

Поранешниот известувач за „Bloomberg News“ прави истражување во германските компании кои поседуваат производители на пиво и производители на вино, како и познати американски брендови како што се „Krispy Kreme“ и „Pret A Manger“. Но, тој фрла особено остра светлина врз производителите на автомобили предводени од познати имиња како што се „BMW и Porsche“, кои го поттикнаа повоеното економско чудо и придонесоа за развој на околу десеттина продукти национални производи кои го развија бруто домашниот производ.

Де Јонг раскажува како подемот на нацистите првично бил дочекан со скептицизам и презир од многу деловни лидери, но некои од нив подоцна заклучиле дека тоа може да биде многу профитабилно.

Фердинанд Порше го убедил Хитлер да ја пушти Volkswagen Beetle во производство. Компанијата напредувала кога неговиот син, Фери Порше  доброволно се пријавил за СС, станал офицер, но никогаш не го признал тоа.. Фери Порше го дизајнирал првиот спортски автомобил Порше што го опкружило со поранешни членови на СС во 50-тите и 60-тите години.

Магнатот за челик, јаглен и оружје Фридрих Флик бил осуден во Нирнберг за злоупотреба на луѓе преку принудна работа и робови, финансирање на СС и ограбување на фабрика за челик. Но, тој бил ослободен во 1960 година и на крајот станал контролен акционер на Дајмлер-Бенц, тогаш најголемиот германски производител на автомобили. Дојче банк го купил конгломератот Флик во 1985 година, по што неговите потомци станале милијардери.

Можеби ништо подобро не го објаснува аргументот на Де Јонг од Гинтер Квант и неговиот син Херберт Квант кој бил член на нацистичката партија и патријарси на семејството кое сега доминира во „BMW Group“.

Херберт Квант имал одговорност за фабриките за батерии во Берлин каде што се работеле илјадници принудени и поробени работници, вклучително и стотици жени од концентрационите логори. Стекнал фирми украдени од Евреите во Франција и користел воени затвореници и принудни работници на својот приватен имот. Тој дури изградил концентрационен подлогор во Полска додека таа била окупирана од нацистите.

Кога Гинтер Квант имал 37 години како вдовец се запознал и се оженил со 17-годишната Магда Фридлендер и со неа имал едно дете. По нивниот развод, Магда се омажила за нацистичкиот министер за пропаганда, Џозеф Гебелс, со кој ги уби нивните шест деца пред и двајцата да се самоубијат во 1945 година.

По војната, Гинтер Квант беше уапсен поради сомневање за соработка со нацистите, за да биде ослободен откако лажно тврдеше дека бил принуден да се приклучи на партијата од Гебелс.

„Гинтер Квант станува еден од најуспешните индустријалци во нацистичка Германија“, рече Де Јонг, кој известува за семејствата една деценија, во телефонско интервју од Палм Спрингс, Калифорнија. „Тој веќе бил неизмерно богат пред Хитлер да ја преземе власта. Тој го искористил тоа на крајот на војната како начин да каже: „Бев жртва на прогон. Бев прогонуван од Џозеф Гебелс и од мојата поранешна сопруга.“

Херберт Квант наследил огромно богатство од својот татко и го спасил BMW од банкрот, станувајќи најголем акционер на компанијата. Двете негови деца, Стефан Квант и Сузан Клатен, сега се најбогатото семејство во Германија, со речиси мнозинска контрола на BMW Group, големи акции во хемиската и технолошката индустрија и нето богатство од околу 38 милијарди долари.

Тие и другите династии се слават затоа што ја претворија Германија во економска сила, со згради, фондации и награди кои ги носат нивните имиња. Скелетите во нивните шкафови не се тајна – но ниту се добро познати или вреднувани. Признанието останува последователно размислување и покрај многу фалената култура на сеќавање во Германија.

Некои направија бебешки чекори кон транспарентност. Семејството Квант нарача студија во 2011 година за да го разгледа нивното срамно минато. Направени се промени на корпоративните веб-страници, но според Де Јонг, намерно и постепено се испуштени важни детали. Стефан Квант сè уште доделува годишна медиумска награда по име на неговиот татко и работи од централата именувана по неговиот дедо.

Де Јонг, кој откри дека членовите на семејството не сакаат да бидат интервјуирани освен еден наследник со седиште во Лондон, вели:

„Имате БМВ и Порше, особено семејствата што ги контролираат, го прават ова варосување или оставање надвор од историјата каде што ги слават деловните успеси на нивните основачи или спасители, но го изоставате фактот дека овие луѓе извршиле воени злосторства.“

„Никогаш не добив одговор дали тоа е затоа што се плашат дека ќе им наштети на крајната линија или цените на акциите на компаниите ако бидат целосно транспарентни за историјата, или дали тоа е само затоа што целиот свој идентитет го црпат од успесите на нивните татковци и дедовци што ги имале и со тоа што се транспарентни за нив, тоа е вид на отфрлање на сопствениот идентитет. Веројатно е комбинација од двете“.

Семејствата имаат тенденција да се потпираат на германската идеја за колективна вина, продолжува Де Јонг. „Но, многу е перверзно, каде што сега ја имате Фондацијата БМВ Херберт Квант, кој има модел да инспирира одговорно лидерство во името на човекот кој, да, го спасил БМВ од банкрот во 1959 година, но, исто така, дизајнирал, изградил и демонтирал концентрационен подлогор во окупираната Полска од нацистите. Во најмала рака, она што можеме да го очекуваме од овие компании и семејства е историска транспарентност“.

Во својата книга, Де Јонг забележува дека меѓународната желба за таква транспарентност и нејзините придружни пресметки ги урнала статуите на конфедеративните генерали, трговците со робови и Кристофер Колумбо и го најавија прекрстувањето на колеџите именувани по расистичките претседатели.

„Сепак, ова движење кон соочување со минатото некако заобиколува многу од легендарните германски бизнисмени“, пишува тој. „Нивното мрачно наследство останува скриено. Оваа книга, на некој мал начин, се обидува да го исправи погрешното“.

Авторот, кој денес  живее во Тел Авив, Израел, додава: 

„Се надевам дека луѓето ќе станат посвесни на потрошувачко ниво, дека парите што ги трошат на овие производи може да завршат како дивиденди за овие семејства и може да одат за одржување на фондациите, корпоративните штабови и медиумските имоти во име на нацистичките воени злосторници.

Мислам дека луѓето треба да бидат посвесни за овие истории и за историјата воопшто, особено кога станува збор за потрошувачката и континуираното варосување на историјата од овие потрошувачки брендови и семејства кои ги контролираат“.